Verkkokaupassa tuotteet eivät liiku ilman tuotekuvaa

Luotettavien tuotekuvien merkitys korostuu koko ajan verkkokaupan kasvun myötä. Kuluttajalle ei riitä enää pelkät tavalliset tuotetiedot, vaan ostettavasta tuotteesta pitää ehdottomasti nähdä myös kuva.  

Ostaisitko sinä tuotetta verkkokaupasta ilman tuotekuvaa?

kuvaa_ei_saatavilla_webstore

Verkkokaupoissa törmää edelleen liian usein tilanteeseen, että tuotteesta ei löydy kuvaa. Tuotekuva voi olla suuntaa-antava tai jopa aivan väärä. EU:n kuluttajatietoasetus 1169/2011 velvoittaa, että kuluttajille on annettava yhteneväiset tiedot siitä riippumatta, ostaako kuluttaja tuotteen myymälästä tai verkosta. Tuotekuvat ovatkin nousseet  ensiarvoisen tärkeään rooliin verkkokaupassa, ja tutkimuksien mukaan kuluttajat välttelevät tuotteita, joista kuvaa ei ole saatavilla. Kuluttajat haluavat nähdä tuotteen kuvan (esim. juusto, villapaita tai televisio), koska eivät voi fyysisesti olla kokeilemassa tai näkemässä tuotetta. Parhaimmillaan tuotteesta on useita kuvia eri suunnista, videoita tai jopa käännettäviä 360 asteen kuvia. Kuluttajien tiedonjanon kasvaessa yritysten on pakko kiinnittää enemmän huomiota tuotteista antamiin tietoihin sekä siihen, että tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.

Tuotekuva yhdessä tuotetietojen kanssa on perfect match!

Pelkkä tuotekuva ei kuitenkaan riitä, vaan tuotteesta pitää saada hintatietojen lisäksi myös muut tiedot. Villapaidasta pitää saada esimerkiksi koko, materiaali, malli, väri, valmistaja ja valmistusmaa - myös pesu- ja hoito-ohjeet. Televisioita ostaessa monia kiinnostaa valmistajan lisäksi tyyppi, sähkönkulutus, paino, tuumakoko sekä liitettävyys muihin elektroniikkalaitteisiin. 

kuvat_ja_tiedot_ok

Kuluttajan vaatimukset ovat siis valtavat ja tavarantoimittajien sekä kauppojen pitää sopeutua näihin vaatimuksiin. Jos kuluttajan haluamia tietoja ei ole saatavilla, siirtyy ostotapahtuma helposti toiseen kauppaan. Haasteena on tuotetietojen yhteneväisyys eri kauppapaikkojen välillä ja voittajaksi selvitytyy helposti se, joka tarjoaa riittävät tiedot ja jolla hinta on oikea kuluttajan kokemaan palvelukokonaisuuteen liittyen.

GS1:n Synkka-palvelun avulla myös tuotekuvat liikkuvat kaupoille ja muille tiedon vastaanottajille - lopulta kuvat näkyvät myös kuluttajille

GS1 Finlandilla on merkittävä rooli päivittäistavarakaupan tuotetietojen ja -kuvien osalta. GS1:n Synkka-palvelun kautta suomalaiset ja ulkomaiset tavarantoimittajat voivat välittää kaikki tuotetiedot - siis myös tuotekuvat - kaupparyhmille, ravintoloille ja muille tiedon vastaanottajille. Lopulta tiedot päätyvät kuluttajien nähtäviksi niin verkkokaupoissa kuin ravintoloissakin.

Takaisin uutishuoneeseen

Ota yhteyttä