Pieni kuva - suuri vaikutus

GS1 edistää kaupan alalla parhaiden toimintamallien sekä uusien käytäntöjen kehitystä ja käyttöönottoa. Pyynnöt tulevat joko suoraan yrityksiltä tai lukuisilta yhteistyötahoilta, joihin lukeutuu muun muassa: Massachusetts Institute of Technology (MIT), University of Cambridge, ETH Zurich, University of St. Gallen, Fudan University China, KAIST South Korea ja Keio University Japan.

Cambridgen yliopisto yhteistyössä muutaman suuren kuluttajatuotevalmistajan kanssa teki tutkimuksen tuotekuvista mobiilissa kaupankäynnissä. Tarkoituksena oli löytää ratkaisu siihen miten tuotteet olisivat mahdollisimman helposti tunnistettavissa pieneltä näytöltä. Hakutuloksissa vaihtoehtoja on monia ja pienten kuvien perusteella ei aina voi olla varma minkä kokoinen pakkaus on (300ml/500ml), mitä se on (shampoo/hoitoaine) tai kuinka monta kappaletta on pakkauksessa. Tutkimuksen pohjalta tehtiin ensimmäinen suositus, mutta mukana olleet yritykset halusivat laajentaa käyttöä ja jalostaa ohjeistusta.  GS1 haluttiin mukaan sen yhteisten mallien luonnin ammattitaidon ja laajan kansainvälisten yritysten ja kumppaneiden verkoston takia. 

Tavoitteena ostojen nopeutuminen sekä palautusten ja negatiivisen palautteen väheneminen

MHRI_GS1

Työ on nyt jatkunut puoli vuotta ja lopullinen versio ohjeistuksesta on tarkoitus saada valmiiksi kevään aikana. Ryhmässä on laajaa osaamista suurilta kauppaketjuilta, verkkokaupoilta ja kansainvälisiltä brändeiltä. Tätä tukemassa on lisäksi osaamista kumppaneilta kuten Google, Geometry Global, SGK ja SimpleUsability.

Valmiissa ohjeistuksessa otetaan kantaan siihen, miten yksittäisen tuotteen tai monipakkauksen kuvaa voi selkiyttää mobiililaitteisiin sopivaksi sekä mitä lisätietoja on hyvä tarjota kuvan välittömässä läheisyydessä. Tällöin kuva ja viisi lisätietoa muodostavat kokonaisuuden, jonka tavoitteena on nopeuttaa ostamista, vähentää palautuksia ja vähentää negatiivista palautetta. Paras lopputulos vaatii yhteistyötä niin brändiomistajilta, kaupoilta kuin myös kumppaneiltakin, jotta toteutuskokonaisuus palvelee parhaiten kuluttajia.

Kuvat ovat vain osa rakenteellista tietoa, jota koneiden on helpompi tulkita ja jatkojalostaa kuluttajille. Päämääränä on yhdistää fyysinen tuota ja sen digitaalinen vastinpari mahdollisimman saumattomasti yhteen. Siihen tarvitaan yksilöintiä, tiedonjakoa ja standardointia.

Hyödyllisiä linkkejä:

University of Cambridge - Mobile Ready Hero Image

GS1 Web Vocabulary

Takaisin uutishuoneeseen

Ota yhteyttä

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.