Kuluttaja haluaa oikeaa tuotetietoa

Tuotetiedoista keskustellaan jatkuvasti ja niiden merkitys korostuu ostosten siirtyessä verkkokauppoihin. Oli kyse ruoasta, vaatteista, kuluttajaelektroniikasta tai vaikkapa huonekaluista, ostaja tarvitsee oikeat, luotettavat ja kattavat tiedot myytävästä tuotteesta. 

Ravintoainetiedot, allergeenit ja erityisruokavaliot kiinnostavat kuluttajaa

ainesosalista

Ruokakaupassa kuluttajat tekevät ostopäätöksiä tuotepakkausten tietojen perusteella ja myös laki edellyttää monien tietojen antamista. Jotta tietyt tiedot nousisivat paremmin kuluttajien nähtäville, esimerkiksi allergeenit ilmoitetaan tuotteissa lihavoidulla tekstillä. Kuluttajat valitsevat tuotteita allergeenien lisäksi esimerkiksi ravintoainetietojen perusteella, mm. rasva-, hiilihydraatti- tai energiapitoisuuden mukaan. Osa suosii luomutuotteita ja osa välttelee tuotteita, joissa on paljon lisäaineita. Kuluttajien lisäksi myös kaupat hyödyntävät tuotetietoja; monissa kaupoissa esim. gluteenittomat leivät on sijoitettu samaan hyllyyn, jotta asiakkaat löytävät ne helposti. 

Tuotteen alkuperämerkinnät kuntoon

Kansainvälisen kaupan lisääntyessä elintarvikkeet ja tavarat liikkuvat eri maiden välillä aikaisempaa tehokkaammin. Tämän seurauksena kuluttajilla on entistä enemmän valinnanvaraa, ja myös Suomessa voidaan syödä vuoden ympäri tuotteita, joita ennen oli myynnissä vain kausittain.

hyvaa_suomesta_-merkki

Kuluttajat haluavat tietää mistä maasta tuotteet tulevat tai missä ne on valmistettu. Monet keskittävät ostoksensa kotimaisiin tuotteisiin, osa pyrkii välttämään tietyistä maista tai yrityksistä tulevia tuotteita. Kalatuotteiden kohdalla monet valitsevat vain sertifioituja tuotteita. Alkuperämerkintä on erittäin tärkeä myös tuotteiden jäljitettävyyden kannalta, esimerkiksi mahdollisten tuoteväärennösten ja takaisinvetojen kohdalla. 

GS1 ylläpitää Suomen päivittäistavarakaupan sekä Foodservice-alan tuotetietopankkia

GS1 Finlandilla on merkittävä rooli elintarvikkeiden tuotetiedoissa. Kuluttajille melko tuntemattoman Synkka-palvelun avulla tavarantoimittajat välittävät tuotteidensa tuotetiedot kaupparyhmille, tukuille sekä useille ravintola-alan yrityksille. Jokaisesta vähittäistuotteesta on mahdollista antaa lukuisia tietoja riippuen esimerkiksi siitä, onko kyseessä maito-, leipomo tai alkoholituote. Kaikkiaan tuotetietopankissa on yli 200 tuotetietokenttää, jotta kaikki kuluttajaa ja kauppaa hyödyttävä tieto voidaan välittää tietoa tarvitsevalle. Ainesosatietojen lisäksi tuotetietopankista löytyy esim. pakkausmateriaali-, paino- sekä logistiset tiedot. Ruokakaupan siirtyessä verkkoon Synkka-palvelun merkitys kuluttajalle korostuu entisestään, sillä verkkokaupat hakevat tuotetiedot Synkasta. Tavarantoimittajat pitävät huolen siitä, että tuotetiedot ovat ajan tasalla.

Takaisin uutishuoneeseen

Ota yhteyttä