Kalifornian kirjeenvaihtajan kuulumisia San Franciscon lahden itäreunalta - Case: Kiwibot

Puolen vuoden ajan olen tutustunut Kaliforniaan Berkeleystä käsin. Berkeley sijaitsee San Franciscon lahden itäreunalla vain hieman koilliseen San Franciscon keskustasta. Kaupunki on Yhdysvaltojen mittakaavassa pieni, asukasluku on ainoastaan noin 125.000 henkilöä. Kun mukaan lasketaan lähialueen ympäröivät kaupungit kuten Oakland, Richmond, El Cerrito, Albany ja Kensington, kattaakin se jo noin 700.000 asukasta. Vertailun vuoksi, koko San Franciscon lahden alueella asuu arviolta vajaat 8 miljoonaa asukasta.

berkeley_bayarea

Berkeleyn sijainti San Franciscon lahden itäreunalla

Berkeley tunnetaan varmastikin parhaiten yliopistostaan, joka on ollut vuodesta toiseen yksi Yhdysvaltojen arvostetuimmista yliopistoista. Huomion arvoista on, että Berkeleyn yliopisto on julkisrahoitteinen, toisin kuin MIT, Stanford, Harvard, Princeton jne. Berkelyssä panostetaan paljon start up -toimintaan ja yrittäjyyteen. Kun listataan yrityksiä, joiden perustajista löytyy UC Berkeleyn käyneitä, esiin nousevat mm. seuraavia yrityksiä: Apple, Intel, Google, Lime, MySpace, AIG (American International Group), Morgan Stanley, eBay, Tesla, Gap sekä Autodesk. Berkelyn alue on siis erittäin otollinen paikka seurata lähitulevaisuuden kehitystä, ja koska kyse on GS1:stä, kiinnostus kohdistuu erityisesti kaupan alaan sekä logistiikkaan.

Tässä ensimmäisessä kirjoituksessani keskityn ruokatoimituksiin, en kuitenkaan perinteiseen ruoan verkkokauppaan vaan valmiiden aterioiden toimittamiseen ravintoloista tilaajalle tavalla, jota ei ainakaan vielä ole näkynyt Suomessa.

Case Kiwibot – robottien toimittamaa ruokaa ja pientarvikkeita suoraan työpaikalle tai kotiovelle

campanile2

UC Berkeleyn maamerkki on kellotorni Campanile (Sather Tower)

Kun kävelee Berkeleyn yliopistoalueella tai sen lähistöllä Berkelyn keskustassa, ei voi olla huomaamatta itsestään kulkevia nelipyöräisiä Kiwibot-robotteja. Ensimmäinen pikainen vaikutelma on helposti se, että joku leikkii isokokoisilla radio-ohjattavilla autoilla, mutta lyhyt tarkempi tarkastelu osoittaa, että kyse onkin jostain muusta. Päättäväisesti eteenpäin kulkevat, liikennevaloihin oikeaoppisesti pysähtyvät ja muita jalankulkijoita väistelevät pienet ja sympaattiset robotit kuuluvat yritykselle nimeltä Kiwibot. Kiwibot on Berkelyn yliopistolla vuonna 2017 muutaman opiskelijan perustama yritys. Yrityksen toiminta-ajatuksena on ruoka-aterioiden ja muiden pienikokoisten ostosten toimittaminen kaupasta/ravintolasta tilaajalle kustannustehokkaasti robottien avulla ilman ihmisen työpanosta ja toimitusmaksua. Tunnissa.

Toiminta-alueina Berkeley ja Stanford

Yritys on toiminut tällä hetkellä reilut kaksi vuotta. Tänä aikana se on rakentanut kolmea erimallista robottia yhteensä noin 150 kappaletta ja tilauksien toimituksia on tullut yli 35000 kappaletta. Berkelyn lisäksi palvelu on tällä hetkellä käytössä Stanfordin kampusalueella San Franciscon lahden länsipuolella ja yrityksen suunnitelmissa on laajentaa toimita-alueitaan lukuisilla uusilla kohteilla – pääpainona kampusalueet eri puolilla Yhdysvaltoja. Toiminta-alueet ovat vielä tässä vaiheessa hyvin rajalliset ja kattavat halkaisijaltaan vain noin 1 mailin (1,6 km) alueen.

kiwibot3

Kiwibot-robotti kuljettamassa tilausta asiakkaalle

Kilpailuedut: vähemmän henkilökuntaa ja ekologisuus

Ruoka-aterioiden toimitukset perinteisellä tavalla maksavat täällä keskimäärin 10-15 dollaria/tilaus, kun mukaan lasketaan kuljetuksen lisäksi itse tuojalle maksettava erillinen tippi, joka on yleisesti 15-20 % tilauksen arvosta. Suomessa toimivan Woltin ja Foodoran tapaisia toimijoita on alueella lukuisia, kuten Caviar, EAT24, DoorDash ja uutena myös UBER Eats. Kiwibotin tärkeimpänä tavoitteena onkin tarjota toimitukset kustannustehokkaammin ilman toimitusmaksua (ja tippiä) sekä perinteisiä tapoja nopeammin. Akkukäyttöisten robottien avulla tehtävät toimitukset vähentävät autojen määrää liikenteessä ja pienentävät näin toimitusten ympäristövaikutuksia. Hieno ja ajankohtainen tavoite varsinkin Kaliforniassa, missä ympäristöasioihin on kiinnitetty huomiota enemmän kuin missään toisessa osavaltiossa. Robotit pääsevät myös sellaisille kävelyalueille, mihin autoilta on kokonaan pääsy estetty.

Nähtäväksi jää, missä laajuudessa robottien avulla tehtävät toimitukset lisääntyvät, mutta varsinkin ydinkeskustoissa, missä autoilu on muutenkin haastavaa ja kuljettajien on vaikea löytää autoilleen kunnollista pysäköintipaikkaa, robotit saattavat olla varteenotettava vaihtoehto.

Entä voisiko samanlaiset robotit tulla rullailemaan myös Suomen kamaralle? Kesällä miksipä ei, sen sijaan talven lumessa ja loskassa eteneminen pysähtyisi oletettavasti melko nopeasti.

Terveisin,
Paavo

 

Artikkelissa käytetyt internet-lähteet:

  • https://www.kiwicampus.com
  • worldpopulationreview.com
  • startup.berkeley.edu
  • maps.google.com
  • https://berkeleystartupcluster.com/
  • https://www.crunchbase.com

Takaisin uutishuoneeseen

Ota yhteyttä

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.