Edistä tuotteiden myyntiä verkossa neljällä askeleella

Paranna tuotteiden näkyvyyttä ja myyntiä verkossa. Tuotteen yksilöiminen ja laadukkaan tuotetiedon jakaminen auttavat kuluttajia löytämään, vertailemaan ja ostamaan helpommin. Seuraamalla näitä hyödyllisiä ohjeita voit maksimoida myyntisi.

1. Luo oikeaoppiset tuotenumerot ja viivakoodit

Tuotteiden yksilöintiin käytetään GTIN-koodeja (tunnetaan myös nimellä EAN ja enari). GTIN on globaali tuotetunniste, jota on käytetty vähittäiskaupassa yli 40 vuoden ajan. Jokaisella tuotevariaatiolla on oma koodinsa ja koodien avulla voidaan esimerkiksi kaupan kassalla hakea tuotteen nimi ja hinta.

Jos sinun tuotteistasi ei vielä löydy koodia, liity GS1 Finlandin yritystunnisteasiakkaaksi ja anna tuotteillesi GTIN-koodit. GS1 on ainoa virallinen taho, joka voi myöntää globaalisti yksilöiviä koodeja. Näin varmistat, että koodisi käyvät kaikilla kauppapaikoilla maasta ja paikasta riippumatta.

GTIN-koodista muodostetaan viivakoodeja, jotka liitetään fyysiseen tuotepakkaukseen. Lue lisää GTIN-koodeista ja eri viivakoodityypeistä sinun tarpeisiisi.

2. Varmista, että tuotenumerot ovat löydettävissä myös verkon kauppapaikoista

Verkkomyynti_tuote verkossa_iso

Suuret kauppapaikat, kuten Amazon, eBay ja Google Shopping, kehittävät jatkuvasti keinoja hallita laajoja tuotetietojaan mahdollisimman tehokkaasti. Tämän vuoksi he pyytävät tuotteiden myyjiään tarjoamaan yksilöllisiä ja tarkkoja tunnisteita tuotteistaan. Yksilöinti antaa kaikille paremman käsityksen siitä, mitä markkinoilta myydään ja auttaa kuluttajia löytämään, vertailemaan ja ostamaan tuotteita helpommin. GTIN-koodi käy siis fyysisen tuotetunnisteen lisäksi myös tunnistamiseen verkon kauppapaikoilla.

3. Auta asiakastasi näkemään tuotteesi

Verkkomyynti_kuvat

Korkeatasoisilla kuvilla on suuri merkitys asiakkaan ostokäyttäytymiseen verkossa. Tutkimuksien mukaan kuluttajat välttelevät tuotteita, joista kuvaa ei ole saatavilla. Kuluttajat haluavat nähdä tuotteen kuvan (esim. juusto, villapaita tai televisio), koska eivät voi fyysisesti olla kokeilemassa tai näkemässä tuotetta. Auta siis asiakastasi ostopäätöksen tekemisessä ottamalla ja jakamalla laadukkaat kuvat tuotteestasi.

4. Anna tuotteestasi laadukasta tuotetietoa

Verkkomyynti_tuotetiedot

Kuluttajien tiedonjanon kasvaessa yritysten on pakko kiinnittää enemmän huomiota tuotteista annettuihin tietoihin sekä siihen, että tiedot ovat oikein ja ajan tasalla. Jos kuluttajan haluamia tietoja ei ole saatavilla, siirtyy ostotapahtuma helposti toiseen kauppaan. Haasteena on tuotetietojen yhteneväisyys eri kauppapaikkojen välillä ja voittajaksi selviytyy helposti se, joka tarjoaa riittävät tiedot ja jolla hinta on oikea kuluttajan kokemaan palvelukokonaisuuteen liittyen.

GS1 Finlandilla on merkittävä rooli päivittäistavarakaupan tuotetietojen ja -kuvien osalta. GS1:n Synkka-palvelun kautta suomalaiset ja ulkomaiset tavarantoimittajat voivat välittää kaikki tuotetiedot – siis myös tuotekuvat – verkkokaupoille, kaupparyhmille, ravintoloille ja muille tiedon vastaanottajille. Lue lisää Synkka-palvelusta.

Takaisin uutishuoneeseen

Ota yhteyttä

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.