5 useimmin kysyttyä kysymystä viivakoodeista

Viivakoodeja on kaikkialla ja niitä löytyy melkein jokaisesta tuotteesta ympäri maailmaa. Nämä yksinkertaiset mustat viivat, jotka esiteltiin ensimmäisen kerran jo yli 40 vuotta sitten, ovat yrityksille tärkeitä ja auttavat liiketoiminnassa.

Tarkista tietosi viivakoodeista lukemalla 5 yleisintä kysymystä, ja sen jälkeen oletkin valmis ottamaan ensimmäisen askeleen kohti onnistuneen tuotteen lanseerausta

1. Onko EAN sama kuin viivakoodi?

biere_3

Aluksi on hyvä oppia muutamia perustermejä viivakoodeista - GTIN ja EAN. Monet vähittäiskauppiaat vaativat tavarantoimittajiaan käyttämään Global Trade Item -numeroa (tai GTIN:iä). Nämä viivakoodisymbolin yhteydessä olevat numerot auttavat tuotteiden yksilöllisessä tunnistamisessa, oli kyse modernista verkkokaupasta tai perinteisestä myymälästä, missä tuotteiden koodeja luetaan viivakoodiskannereilla. EAN-viivakoodi on Euroopan yleisin viivakoodisymboli ja sitä käytetään joka päivä miljoonia kertoja kaupan kassapisteillä. EAN-viivakoodi on siis yksinkertaisuudessaan tuotteen yksilöllinen GTIN-koodi viivoiksi muutettuna. Atlantin toisella puolella EAN-viivakoodin sijasta käytetään UPC-viivakoodia, mutta kayttötapa ja -tarkoitus on identtinen.

2. Miten saan viivakoodin?

Jos haluat luoda tuotteillesi GTIN-koodeja sekä muodostaa niistä EAN-viivakoodeja, ensimmäinen askel on GS1-yritystunnisteen hankkiminen. Suomessa näitä myöntää GS1 Finland, joka on puolueeton ja voittoa tavoittelematon organisaatio. Yritykselle myönnetty GS1-yritystunniste määrittelee GTIN-koodien ("enarien") ensimmäiset numerot ja kertoo aukottomasti mille yritykselle tietyt tuotteet/brändit kuuluvat. GTIN-koodi on yksiselitteinen ja laajimmin käytetty tuotteiden tunnistamisstandardi, jota vähittäiskauppiaat ja verkkokauppiaat edellyttävät tavarantoimittajiltaan yhä useammin. Koodittamalla tuotteet, myös start up -yritykset voivat saada myynnilleen merkittävää kasvua, sillä GTIN-koodit ovat maailmanlaajuisesti hyväksyttyjä jälleenmyyjien keskuudessa. Esimerkiksi Ebay, Amazon sekä Alibaba suosittelevat tai vaativat näitä koodeja tavarantoimittajiltaan sekä myyjiltään.

Oikeaoppisesti käytettynä jokaiselle tuotevariaatiolle tulee antaa oma GTIN-koodinsa. Esimerkkejä tuotevariaatioista ovat mm. erikokoiset pakkaukset (sama tuote, mutta määrä vaihtelee), kengän koot, vaatteiden värit, tuoksut jne.  

3. Mihin kohtaan tuotetta viivakoodi kannattaa laittaa?

Jokainen viivakoodi voidaan tulostaa ja liittää tuotteeseen tai sisällyttää osaksi tuotteen pakkausta. Tulee huomata, että viivakoodin paikka voi vaikuttaa skannerin kykyyn lukea viivakoodisi kaupan kassalla. Yleisesti suositellaan, että viivakoodit sijoitetaan paketin takaosan oikeaan alakulmaan. Vältä viivakoodin sijoittamista aivan pakkauksen reunaan ja jätä viivakoodin ympärille tarpeeksi valkoista tilaa, jotta voidaan varmistaa onnistunut skannaus. On myös kriittistä, että viivakoodin pinta on sileä, jotta mikään ei häiritse skannerin kykyä lukea viivakoodia. Vaikka monet pienet yritykset tulostavat omat viivakoodit menestyksekkäästi, jotkut toimivat  ratkaisujentarjoajien kanssa, jotka tarjovat erilaisia ​​palveluita viivakoodeihin, tunnistamiseen sekä muihin GS1-asioihin liittyen.

4. Onko sillä väliä, mistä hankin viivakoodit?

Kolmansien osapuolten myymät viivakoodit saattavat toimia kassalla, mutta viivakoodiin liitetty numerosarja ei yksilöi tuotemerkkiäsi tai kerro minkä yrityksen tuotteesta on kysymys. Kolmansien osapuolten kautta hankitut viivakoodit eivät myöskään perustu viralliseen GS1-yritystunnisteeseen. Käyttämällä epävirallista koodia jälleenmyyjät voivat kieltäytyä myymästä tuotteitasi, sillä tuotteiden seuranta ja tuotteiden mahdolliset takaisinvedot hankaloituvat. Monet jälleenmyyjät ja verkkokauppiaat vaativatkin jo virallisen GTIN-koodin käyttöä. GS1 suositteleekin aina käyttämään virallisesta GS1-yritystunnisteesta muodostettuja koodeja.

5. Tarvitsenko viivakoodin, jos myyn tuotteita ainoastaan verkossa?

Fyysisten tuotteiden tunniste on sama riippumatta myyntikanavasta - siis verkossa ja kivijalkaliikkeessä. Jotkut suurimmista verkkokaupoista ovat myös alkaneet piilottaa tuotteita tuotelistauksista, mikäli niitä ei ole yksilöity virallisella GTIN-koodilla.

Verkkokauppa mahdollistaa pienyrityksille suuren myyntipotentiaalin ja tällöin kannattaa noudattaa vähittäismyyjien tuotteiden tunnistussuosituksia.  Salsifyn tekemän tutkimuksen mukaan 94 prosenttia kuluttajista ilmoitti joko poistuvansa verkkosivustolta tai luopuvansa tuotteen ostamisesta verkkokaupasta, jos he eivät löydä etsimäänsä tietoa. Oikealla yksilöllisellä tuotetunnuksella tuotteesi näkyvät paremmin hakukoneissa, ja mahdollisena tuotepäällikkönä voit helpommin varmistaa tuotteesi yhteneväisen näkyvyyden myyntikanavasta riippumatta.

Kun merkitset tuotteesi oikealla tavalla heti yritystoimintasi ensimetreistä alkaen, voit varmistaa kuluttajille paremman ja tehokkaaman ostokokemuksen sekä muodostaa yhteisen tavan toimia kaikkien jälleenmyyjiesi ja yhteistyökumppaneidesi kanssa. 


Takaisin uutishuoneeseen

Ota yhteyttä