GS1 Rekisteri - tulossa keväällä 2020!

GS1 Rekisteri on työkalu, jolla yritys voi luoda kaikki GS1-yritystunnisteestaan muodostamansa tuotenumerot (GTIN-koodit eli "enarit"). GS1 Rekisterin avulla yritys voi myös tehdä ja tulostaa viivakoodit tuotteillensa. Rekisteröimällä tuotteet GS1 Rekisteriin varmistetaan tuotteiden löytyminen GS1:n globaalista tuoterekisteristä, jonka kautta tuotteet ovat kauppakumppaneiden nähtävillä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. GS1 Rekisterin käyttöönotto on osa kansainvälistä GS1-yhteistyötä ja tuotteiden rekisteröinti otetaan käyttöön kaikissa GS1-maissa.

GS1 Rekisterin käyttö on maksutonta ja se sisältyy yritystunnisteen vuosimaksuun. Rekisterin avulla on helppo pitää kirjaa käytetyistä tunnistenumeroista ja yhdellä silmäyksellä voi nähdä yrityksen käytettävissä olevien numeroiden määrän. Sen kautta voi myös helposti tarkistaa, mille tuotteelle mikäkin tuotenumero (GTIN-koodi) kuuluu.

GS1 Rekisteriin tallennetaan jokaisesta tuotteesta sen tärkeimmät perustiedot. Rekisteri tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa  yhteensopiva GS1 Finlandin Synkka-palvelun kanssa, joten tuotetietotarpeidesi laajentuessa voit helposti jatkaa kattavampien tuotetietojen välittämiseen liittymällä Synkan asiakkaaksi.

GS1_rekisteri

GS1 Rekisterin käyttöönotto

GS1 Rekisteri otetaan käyttöön vaiheittain alkuvuodesta 2020 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa GS1 Rekisteriä pääsevät käyttämään uudet yritystunnisteasiakkaat ja kevään aikana portaalin käyttö laajenee myös olemassa olevien asiakkaiden käyttöön.

Tavoite on, että kaikki asiakkaamme ovat ottaneet GS1 Rekisterin käyttöön 31.12.2020 mennessä ja että kaikki olemassa olevat tuotteet on rekisteröity GS1 Rekisteriin 31.12.2021 mennessä. Lisätietoja käyttöönotosta lähetämme asiakkaillemme alkuvuodesta 2020.

Usein kysyttyä GS1 Rekisteristä

Olemme koonneet alla olevaan laatikkoon yleisimmät kysymykset GS1 Rekisteri -palvelusta sekä sen käytöstä. Lue kysymykset ja vastaukset klikkaamalla laatikon +-merkkiä.

1. Tuleeko rekisterin käytöstä pakollista?

Vuoden 2021 loppuun mennessä kaikissa maissa tulee olla rekisteri käytössä ja yhteys globaaliin rekisteriin. Suomen rekisterin käyttöönoton jälkeen (alkuvuosi 2020) kaikilta uusilta yritystunnisteasiakkailta edellytetään rekisterin käyttöä. Nykyiset asiakkaat ottavat rekisterin käyttöönsä vaiheittain vuoden 2020 aikana. Tämän jälkeen GTIN-koodien tallentaminen rekisteriin on pakollista kaikille yritystunnisteasiakkaille.​

2. Paljonko rekisterin käyttö maksaa?​

GS1 Rekisterillä ei ole erillistä käyttömaksua ja sen käyttö sisältyy yritystunnisteen vuosimaksuun. ​

3. Pitääkö rekisteriin tallentaa myös Private Label -tuotteet?

Rekisteriin tallennetaan myös private label -tuotteiden koodit. Tallentamisesta vastaa yritys, jonka yritystunnisteesta koodit on muodostettu, eli pääsääntöisesti private label -tuotteiden brändin omistava yritys.​

4. Pitääkö rekisteriin tallentaa myös sisäisessä käytössä olevat tuotteet?​

Rekisteriin tallennetaan kaikki GTIN-koodit, jotka on muodostettu käytössä olevasta yritystunnisteesta. Jos GTIN-koodi on sisäisessä käytössä, se merkitään tiedolla ”Ei kuluttajatuote”, jolloin tiedot GTIN-koodista eivät välity globaaliin rekisteriin.

5. Pitääkö rekisteriin tallentaa myös myyntierät tai lavat?

Kyllä, rekisteriin tallennetaan kaikki GTIN-koodit, jotka on muodostettu käytössä olevasta yritystunnisteesta. ​

6. Kuka voi katsella rekisteriin tallennettuja tietoja?​

Jokainen yritys hallinnoi oman rekisterin käyttäjätunnuksia ja voi myöntää katseluoikeuksia valitsemilleen henkilöille.​

Tietojen hakeminen globaalista rekisteristä tulee mahdolliseksi vuonna 2021, jonka jälkeen GS1 Rekisteristä voi katsella myös toisten yritysten koodeja. Katselumahdollisuus tulee edellyttämään GS1 Finlandin asiakkuutta.​

Ota yhteyttä

Roskapostin estämiseksi, ruksaa ylläoleva laatikko.