Myynti- ja markkinointikuvat

Myynti- ja markkinointikuvilla tarkoitetaan Synkka-mediapankissa tuotteen myyntiin ja markkinointiin tarkoitettuja tuotekuvia. Myynti- ja markkinointikuvien aineistovaatimukset perustuvat GS1-yhteisön ylläpitämään GDSN-standardiin. Standardi ohjaa valmistajia tuottamaan laadukkaita kuvia, joita loppukäyttäjä voi hyödyntää eri käyttötarkoituksissa.

Myynti- ja markkinointikuvan vaatimukset Synkka-palvelussa

  • Tuote on kuvattu etupuolelta, jossa on lievä kallistuskulma
  • Resoluutio: 300 ppi
  • Tiedostokoko max 40 Mt
  • Väriavaruus: RGB
  • Tiedostomuodot: TIFF (LZW-pakattu) tai JPG
  • Kuvan pidemmän sivun tulee olla vähintään 900 px (900-2400 px on normaali tuotekuva ja 2401-4800 px on korkealaatuinen tuotekuva)
  • Kuva sisältää aktivoidun syväyspolun, jonka nimi on "Path 1" (syväyspolun kulmikkuuden arvon tulee olla yksi tulostimen pikseli)
  • Kuva tulee olla rajattu mahdollisimman lähelle tuotetta ja siinä tulee olla läpinäkyvä tai valkoinen tausta
  • Kuva tulee nimetä GDSN-standardin mukaisesti. Suosittelemme nimeämään kuvat ennen palveluun lataamista nopeuttaaksenne niiden lisäämistä järjestelmään.
MM_vaatimukset

Tuote voi olla kuvattuna pakkauksessa tai ilman pakkausta. Jos on epävarmaa, mikä kuva olisi paras, GDSN-tuotetietostandardi suosittaa tarjoamaan tuotteesta kaksi kuvaa. Suomalaiset vastaanottajat edellyttävät, että kuvasta tallennetaan aina yksi versio, jossa tuote on kuvattu pakkauksessaan. Kustakin tuotteesta voi olla enintään kolme (3) eri näkymää markkinointikelpoista puolta kohti.

Suomalaiset vastaanottajat edellyttävät myös, että tavarantoimittajat merkitsevät yhden myynti- ja markkinointikuvan Synkka-mediapankissa tuotteen pääkuvaksi. Pääkuva on kuva, jota vastaanottajat käyttävät ensisijaisesti esimerkiksi mainonnassa tai verkkokaupassa. Yhdellä tuotteella (yksilöity GTIN-koodilla) voi olla enintään yksi pääkuva.

Lisäksi myynti- ja markkinointikuvan tulisi noudattaa seuraavia kuvaohjeita:

  • Tuotteen parasta ennen -päiväys ei näy kuvassa.
  • Kuvassa näkyvä tuote on edustavan näköinen: tuote ei ole lytyssä, likainen tai pölyinen eikä sen pakkaus ole hiertynyt rikki.
  • Tuotteen pinnassa ei näy tarpeetonta kiiltoa.
  • Kuvauksessa on käytetty suurta syväterävyysaluetta.
  • Tuote on kuvattu riittävässä valaistuksessa.
  • Kuvassa on realistiset ja neutraalit varjot ja heijastukset.
  • Kuvan värit ovat rikkaat ja tasapainoiset ja vastaavat tuotteen PMS-värejä. Jos PMS-väriä tai oikeuksia siihen ei ole saatavana, käyttäjien on verrattava väriä värinäytteisiin niin tarkasti kuin mahdollista tai värien tarkat RGB-arvot on mainittava.
  • Kuva ei ole tärähtänyt.
  • Kuvaa ei ole kuvankäsitellyllä yliterävöitetty.
  • Kuvaa ei ole manipuloitu (interpoloitu) suurempiin pikselimittoihin siten, että kuvasta on kadonnut yksityiskohtia ja terävyyttä.
  • Tuotteen etiketissä ei näy läikettä (ns. Moiré Pattern; ilmiö jossa etiketin rasteripisteet sekoittuvat toisiinsa ja aiheuttavat kuvassa epätasaisia liukusävyjä ja raidallisen kuvion).
  • Kuvassa ei näy signeerauksia tai vesileimoja
  • Kuvankäsittelyssä ei ole käytetty alfakanavia tai muita maskeja.