Jos et näe viestin sisältöä, avaa se selaimeen   
Synkka-palvelun uutiskirje 9/2017
synkkabanneri

Mikä muuttuu Synkka-palvelussa?

Synkka-palvelu uudistuu marraskuussa 2017. Tässä uutiskirjeessä kerromme Synkan uudistuksesta sekä siitä, mitä muutoksia tuotetietopankkiin on tulossa. Julkaisemme kattavan dokumentaatiopaketin käyttöliittymä- ja integraatioasiakkaillemme verkkosivuillamme kesäkuun loppuun mennessä, mutta jo nyt sivulta löytyy tietoa tulevasta uudistuksesta.

Muutokset tuotetietosisältöihin

Uusia tietokenttiä ja selkeämpi tietorakenne

Palveluun lisätään noin 100 uutta valinnaista tietokenttää, mikä mahdollistaa entistä laajemman tietosisällön välittämisen Synkka-palvelun kautta tavarantoimittajalta vastaanottajille ja edelleen kuluttajille. Suurin osa uusista tietokentistä täydentää aiempaa tietosisältöä, mm. juustoille ja alkoholeille voi jatkossa antaa enemmän tietoja. Non-food tuotteiden ja eläinten rehujen tiedot ilmoitetaan jatkossa omissa moduuleissaan. Päivityksen yhteydessä myös poistetaan tuotetietopankista vain Suomessa käytössä olleita tietokenttiä, mikä mahdollistaa tietojen liikkuvuuden eri kohdemarkkinoiden välillä entistä sujuvammin. Esimerkiksi Ravintokoostumus ja Lisäaineominaisuudet -tietokentät jäävät pois käytöstä ja vastaavat tiedot ilmoitetaan jatkossa muissa tietokentissä.

Nykyiset tuotetiedot ja -kuvat siirretään uuteen Synkka-palveluun

Järjestelmäalustan vaihdon yhteydessä siirrämme tuotetietopankissa julkaistuna olevat tuotetiedot uuteen ympäristöön ja muunnamme sisällön vastaamaan uutta GDSN-tuotetietostandardin versiota. Asiakkaiden ei lähtökohtaisesti tarvitse päivittää tuotetietoja tässä yhteydessä, mutta jos nykyiset tuotetiedot eivät ole ajan tasalla, ne jäävät uudessa ympäristössä Luonnos-tilaan. Tässä tapauksessa tiedon toimittajan tulee korjata tiedot Synkka 3.0:n käyttöönoton jälkeen ja julkaista tuote uudelleen.

Esimerkkejä muutoksista

Tieto ilmoitetaan jatkossa eri paikassa 

  • Ainesosalista ilmoitetaan eri moduulissa sen mukaan, onko kyseessä elintarvike vai non-food tuote. Elintarvikkeiden ainesosalista löytyy jatkossakin tutusta paikasta, mutta Non-food tuotteiden ainesosalista siirretään päivityksessä uuteen moduuliin (NonfoodIngredientModule).
  • Lisäaineominaisuus-tietokenttä jää pois käytöstä ja vastaavat tiedot ilmoitetaan jatkossa Ravitsemuksellinen ominaisuus ja Ravitsemuksellisen ominaisuuden aines -tietokentissä sekä Säilöntätapa ja Sadonkorjuun jälkeinen kemiallinen käsittely -tietokentissä.

Tietotyyppi muuttuu

Koodilistan sijaan tieto ilmoitetaan tekstinä tai numeerisena. Muutos koskee 13 tietokenttää, mm. monia vaarallisten aineiden tietoja.

Tiedon ilmoittaminen eri hierarkian tasoilla

Monien tietokenttien osalta tiedon voi jatkossa antaa useammalle hierarkian tasolle kuin aiemmin. Esimerkiksi alin ja korkein kuljetus- tai varastointilämpötila on mahdollista antaa myös kuljetuspakkaukselle. Toisaalta mm. verotukseen ja tulliluokitukseen liittyvät tiedot annetaan jatkossa ainoastaan vähittäistuotteelle.

Muutos tietojen pakollisuudessa

Tietojen pakollisuus määräytyy pääsääntöisesti tietorakenteen (skeeman) mukaan ja tarkistussäännöistä riippuen. Pakollisuuksiin on tulossa yksi merkittävä muutos, sillä Onko kuluttajatuote -tieto on annettava jatkossa myös lavatasolle.

Asetus maidon ja lihan alkuperämerkinnöistä

Maidon ja lihan alkuperämerkinnät ilmoitetaan tietokentillä Ainesosan järjestysnumero, Ainesosan nimi, Ainesosan määrä prosentteina, Ainesosan tuotantovaihe ja Ainesosan alkuperämaa. Tämä tulee mahdolliseksi, kun Ainesosan yhteydessä ollut koodilista poistuu käytöstä.

Muutokset käyttöliittymään

Käyttöliittymään on tulossa monia parannuksia. Tietojen hakuehdot voi tallentaa hakupohjaksi, jolloin samaa hakua voi käyttää myöhemmin uudelleen ja hakupohjan voi myös jakaa muille. Käyttöliittymässä tietojen tallentaja näkee myös kokoajan tietoja syöttäessään, että mitä vaadittuja tietoja on vielä antamatta tai missä tietokentissä on virheellistä tietoa. Klikkaamalla näitä virheilmoituksia käyttäjä pääsee siirtymään suoraan kyseisen tietokentän kohdalle. Alla olevassa kuvassa käyttäjä ei ole esimerkiksi antanut tuotteelle vielä Voimaantulopäivää eikä Onko kuluttajatuote -tietoa.

Kuva englanninkielisestä testiympäristöstä, asiakkaiden käyttöliittymä julkaistaan suomeksi.

Käyttäjähallinta

Käyttäjähallinta muuttuu uudessa järjestelmässä yrityskohtaisesta käyttäjäkohtaiseen hallintaan ja tunnistautuminen on sähköpostipohjainen. GS1 Finland luo jokaisen yrityksen asiayhteyshenkilölle tunnukset tuotetietopankkiin ja kyseinen henkilö toimii myös yrityksen pääkäyttäjänä. Tallennus-/mediakumppaneille luodaan omat tunnukset ja ne linkitetään GS1:n toimesta oikeille yrityksille.

Mediatoiminnallisuus osaksi tuotetietoja

Mediatiedostojen välittäminen ja vastaanottaminen muuttuu uuden järjestelmän myötä. Jatkossa mediatiedot löytyvät tuotetietojen yhteydestä samoilla käyttäjätunnuksilla, jolloin erillistä kirjautumista ei enää tarvita.

Integraatioasiakkaille tulevat muutokset

Uusi järjestelmä tukee AS2- ja FTPS-yhteyksiä ja nykyisin käytössä oleva SFTP-yhteys poistuu. Integraatioasiakkaiden tulee päivittää omat tuotetietosanomansa vastaamaan uutta versiota ja suosittelemme tavarantoimittajille tuotetietojen lähettämistä uudelleen Synkka-palveluun käyttöönoton jälkeen. Näin voidaan varmistaa, että integraatiot toimivat oikein käyttöönoton yhteydessä. 

Muutokset media-aineistoihin

Integraatioasiakkaille on tulossa muutoksia sekä sisältöön että rakenteeseen, mutta tuotekuvien nimeäminen ja tuotekuvien vaatimukset säilyvät samoina. Tekninen dokumentaatio julkaistaan elokuun aikana.