Panimojätti kertoo tarinoita tuotetietojen avulla

Viivakoodeista on Sinebrychoffin tuoteviestinnässä moneksi. Niiden avulla välitetään ajantasaiset tuote- ja saatavuustiedot kaupalle, ja koodeja käytetään jopa luovien kuluttaja-aktivointien toteuttamiseen. Kaikki Sinebrychoffin tuotteet on merkitty GTIN-koodein ja tuotetiedot jaetaan asiakkaille GS1 Synkan avulla.

GS1:n ratkaisut ovat vahvasti läsnä Sinebrychoffin arjessa: ”Tuotteet tulee voida yksilöidä ja jäljittää, ja niihin täytyy pystyä kytkemään tarkat tuotetiedot. GS1:n ratkaisujen käyttäminen on meille tähän käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto”, sanoo Pekka Tiainen, Sinebrychoffin toimitusjohtaja.

Sinebrychoffin valikoimaa koskevat tuotetiedot jaetaan asiakkaille Synkan kautta. Ratkaisu on kaikkien Sinebrychoffin suurimpien asiakkaiden käytössä.

”Synkka tekee tuotetietojen käsittelemisestä selkeää: meillä on selkeät vaatimukset siitä mitä, koska ja missä muodossa tiedot täytyy toimittaa”, Tiainen luonnehtii. ”Palvelun avulla voimme kommunikoida asiakkaille myös esimerkiksi tiedot tuotteen jakelun aloituspäivästä tai kausisaatavuudesta.”

Lisäarvoa tuotetiedoista

GS1_Identify_Case_Bottles_ImageOnly_RGB_2014-12-17

Sinebrychoff käyttää tuotetietoja luovasti myös kuluttaja-aktivointeihin sekä vuorovaikutukseen eri kohderyhmien kanssa. Soveltamisessa vain mielikuvitus on rajana. 

”Meillä on suunnitteilla tuoda markkinoille pakkauksia, joihin painettuja koodeja lukemalla kuluttaja voi osallistua esimerkiksi kilpailuihin tai saada tuotteeseen liittyvää reseptiikkaa”, Tiainen havainnollistaa.

Pakkauksen kyljestä luettavissa olevan koodin avulla voidaan tarjota myös laajennettuja tuotetietoja esimerkiksi erityisruokavaliota noudattaville ihmisille.

Visuaalisuus tukee tarinankerrontaa

Sinebrychoff on ottamassa käyttöön myös Synkan uutta kuvapankkiominaisuutta, jonka Tiainen toivottaa lämpimästi tervetulleeksi.

”Synkan kuvapankkiominaisuus tulee yksinkertaistamaan myös tuotekuvien toimittamista asiakkaille”, Tiainen sanoo. ”Synkka on tarjolla olevista kuvapankeista ainoa, jossa tuotetiedot ja kuvat voidaan saumattomasti yhdistää.”

Tiainen näkee kuvien käytössä valtavasti mahdollisuuksia. Erityisesti hän odottaa liikkuvan kuvan tulemista Synkkaan, koska kuvallinen tarinankerronta lisääntyy markkinoinnissa voimakkaasti koko ajan.

”Tuotetietoihin voisi liittää videoita, jotka kertovat tuotteen historiasta tai esittelevät suosituksiamme siitä, miten tuotetta voisi luovasti käyttää”, Tiainen visioi. 

”Kuvien avulla voidaan jalostaa tuotetietoja visuaalisemmiksi, mikä on äärimmäisen tärkeää. Myös ruokakaupoilla osa myynnistä siirtyy vääjäämättä verkkoon, ja tuotteiden täytyy olla sielläkin erottuvasti ja kiinnostavasti esillä.”

Ota yhteyttä